dilluns, 19 de gener del 2009

Enriquim el llenguatge

Enriquir el llenguatge no significa otorgar la lletra C de la Real Académia Española a Enrique del Pozo per a que doni finalment significat a cocoguagua. És una idea que m'ha suggerit un post anterior d'en Josep. Bé, per ser correctes diguem que es tracta d'un error informàtic meu. El cas és que hi ha infinitat de paraules meravelloses a la nostra llengua que estan en un desús vergonyant. Des d'aquí, llenço sobre la taula la idea de convertir aquest post en un MEME per a la nostre virtual i endogàmica comunitat de comentaristes/blocaires i ja de pas convertir-vos a tots en 'memos'. Perquè? Aposteu:

A) Perque estic passant per una fase de mandra amb símptomes de crisi creativa galopant
B) Perque seré un envejós de merda però sé reconèixer quan una idea aliena té possibilitats i no tinc pas escrúpols en explotar-la
C) Perque com en Valero Sanmartí sóc dels que disfruten follant a pèl i buscant al diccionari sinònims arcaics que després introdueixo als meus posts pel simple plaer de fer-ho

Felicitats per encertar. Totes tres eren correctes. I ara, procedeixo a deixar la meva perla lingüística.

corsecar

1 1 Causar (en un ésser vivent) una minva de la humitat interna que li cal per a viure ufanós; consumir, decandir. Ex: La manca d'aigua corseca les plantes.

LL2 pron Ex: Les plantes es corsequen.

2 1 Una intensa afecció física o moral; consumir, fer perdre el vigor, la vitalitat, etc. Ex: Aquests disgusts el corsequen.

LL 2 pron Ex: Llegir un article com aquest sobre la traïció de Luis Figo al Barça em corseca fins la nàusea.

3 1 Pràctica massoquista del català que consisteix en aguantar la ràbia estoicament de manera que no es faci evident; contenir-se, sacrificar-se. Ex: Vaig posar el meu millor somriure i em vaig corsecar quan el seu penis descomunal va esgarrinxar-me l'esfínter.

LL 2 Ex:

16 comentaris:

Pare Bukkàkez ha dit...

Perfecte. M'agrada molt la paraula i espero emprar-la tot sovint a partir d'ara.

Ja que diu que vol crar un MEME: exactament l'obectiu de qui el segueixi, és proposar una paraula arcaica o en desús del català, tot mostrant així els seus significats, així com un possible nou ús per aquesta?
És això? Ho he entès bé?
S'ha de nominar després explícitament als bloggers que vulguis que ho segueixin? O qui vulgui ja es donarà per aludit?
Nominar a en Josep, no seria redundant?

Anònim ha dit...

Després d'enclotar-me'l,durant hores, el vaig deixar ben corsecat.

Agnès Setrill. ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
sr. Manel ha dit...

Entre voste i en Josep estan fent un gran servei al seu pais. Ara el següent es anar a predicar el seu missatge pel desert (Bona-vista, Sant Salvador, La Canonja, La Floresta, etc.).

Aquests són uns barris tarragonins en els quals es pot donar converses tan riques com aquesta:

-Hola, bon dia tingui.
- Lo cualo?

Markutis ha dit...

Ho ha entès vostè perfectament, Pare Bukkàkez. Que ho faci qui li vingui de gust i en Josep que es redundi el que vulgui. També son lliures d'extendre la iniciativa, si volen.

Aquest és l'esperit, anònim misògin. Bé, potser no és un home ni és misògin, però fa mandra citar-lo amb una frase tan llarga.

@anònim eliminat: No es corsequi! Digui la seva!

Manel, no cal anar tan lluny, jo sóc de La Verneda. Qué cony! Sóc de Barcelona.

Josep ha dit...

Em sento perillosament afalagat.

I això que anit, al final i de manera injusta, no em donaren cap Premi Gaudí.

Massa entxufisme.

Joel Joan, què hi tens a dir!?

Unknown ha dit...

altre exemple: D'aquí a 30 anys estaré corsecada per dintre. així que aprofitaré que encara estic ufanosa.

Jo sóc de Montcada i maltracto cada dia la llengua... però ho faig sense voler.

Anònim ha dit...

Això de corsecar sí que de tant en tant ho dic. No sé si ho utilitzo correctament a nivell de sintaxi, tampoc és que m'importi gaire, però ho he sentit a dir sempre dels meus pares.

Sense anar més lluny, diumenge: Em va corsecar la ràbia per dins mentre escoltava per la ràdio com un senyor vestit de negre que cobra 2 quilos en net i uns altres XXX -afegeixi's uns quants zeros- en maletí, ens robava descaradament el partit.

Tant de bo a en Burrruuuul dels pebrots el corsequi per sempre la mala consciència. I com que dubto que aquests senyors sàpiguen què vol dir "consciència", doncs directament, que un verí el corsequi dolorosament per dins.

Guaita si en té, d'aplicacions, aquesta paraula...

Markutis ha dit...

iaia, el meu pare també acostumava a dir aquesta paraula, però no li he sentit a ningú més. Deu ser cosa de pares?

Per cert, lo de l'arbitratge del diumenge passat a Madrid va ser un escàndol de proporcions bíbliques però lamento dir-te que poca cosa té a veure amb l'Osasuna. Ja ens podem anar acostumant a arbitratges favorables al Mandril, que als despatxos a ningú li interessa una lliga sense emoció tota la segona volta. Dit això, a l'Osasuna el van destrossar els arbitres la temporada passada i aquest any van pel mateix camí.

Anònim ha dit...

Sí, de pares i de iaies com jo. Després em pregunten el per què d'aquest sobrenom i, veus? sempre surten coses que faran que mai me'l tregui de sobre.

Al fòrum rojillo tots estem d'acord que això va ser per afavorir descaradament el Mandril, i què millor que començar a fer-ho contra els de sempre, els que total ja són cuers i no poden pagar maletins. I que el Barça es prepari per rebre tota mena d'errors arbitrals aquesta segona volta. Deu ser pel que dius tu, perquè sino ja no hi hauria emoció a la lliga. Però sempre rebem els mateixos.

L'Osasuna ha estat un dels equips més perjudicats pels àbitres ja des de la temporada passada. Deixant de banda el mal joc que ha presentat sobretot a inici de temporada, que això no ho negarà ningú.

I ara també toca cobrar maletins perquè l'Espanyol no baixi, ara que s'han gastat tots els diners en el camp. A uns coneguts pericos sempre els dic que ja poden estar tranquils que no baixaran per més kamenis foradats que tinguin. I d'on surtiran tots aquests diners...? I qui serà (serem, vaja) els perjudicats que baixarem perquè els pericos se salvin?

(Sento la xapa que t'he cardat, no vull distornionar-te el post parlant de les misèries de corsecarien a qualsevol mortal aficionat al futbol-sense-maletins).

Markutis ha dit...

No, no, cap xapa. Digressionem. Ara, això de que l'Espanyol no baixarà ja m'agradarà veure-ho a mí, que aquest any els veig molt cardats.

Suposo que et referies a que el Mandril té interès a que no baixin, però et puc assegurar que l'aliança perico-merengona és unidireccional. A l'Espanyol li agradaría ser el Madrit i els de Madrit veuen l'Espanyol com la cosina d'un col.lega: et cau bé, saps que li agrades i de tant en tant et fa un favor, però te la súa el que li passi.

Josep ha dit...

no voldria provocar però...

si l'Espanyol ja no vol jugar a Montjuïc i vol un estadi en propietat...
... siel Barça es vol vendre el Mini Estadi...

... per què els paricus no li compren el Min als culés?

Valero Sanmartí ha dit...

Markutis, valoro molt que faci servir la meva vil estratègia d'emprar arcaïsmes per semblar més intel·ligent. Hi ha qui ens acusarà de pedants però en realitat estem donant continuitat a la tasca de grans literats catalans com en Carles Riba, que hom prova de llegir les tragèdies que va traduir i abans les entendria en grec clàssic que en aquell català abarrocat.
Jo abans del Montilla del Polònia era molt aficionat als àdhucs i els nogensmenys, però ara és inevitable que et prenguin per imbècil quans els escrius. Avui per avui prefereixo verbs com occir, entrellucar o auriculovestibular.
Per cert, posats a buscar paraules d'aquesta classe li recomano abandonar les merdes de l'Enciclopèdia Catalana i abraçar l'Alcover Moll. Jo vorà quina de sorpreses hi troba...

Albhert ha dit...

Tot hi que nouvingut a aquesta nostra virtual i endogàmica comunitat de comentaristes/blocaires, recullo el guant i faré un MEME d'aquests amb alguna paraula que encara sigui viva a la Garrotxa i que no hagi sentit dir mai a cap presentador de la tele3 o a cap presentador (conductor, en diuen ara) de ràdio catalana (triï a l'atzar). Serà fàcil trobar-ne.

Markutis ha dit...

I jo que li agraïré, senyor Albhert. No dubti en autopromocionar-se en aquest blog quan ho faci.

Albhert ha dit...

Ep! que el senyor Markutis m'ha fet crits perquè no l'he avisat de que ja havia fet el MEME.
Doncs ja està dit, passin per ca'n www.nocardem.blogspot.com i allà el trobaràn.
Gràcies.